Achtergrond

 


Studie en opleiding

Als klein kind ging er een wereld voor haar open bij het horen van muziek van Bach, Mozart en Chopin en het horen van opera en ballet muziek. Haar lagere schooltijd bestond uit balletles, piano spelen, toneelspelen en in een koor zingen met polyfone muziek. Daarom was het voor haar duidelijk dat het conservatorium haar enige optie was. Lyda van Tol studeerde piano aan het conservatorium bij Hans Dercksen.

Halverwege de pianostudie startte zij het tweede hoofdvak zang bij Cora Cannemeijer. Zij vervolgde haar zangstudie bij Margreet Honig. Van haar leerde ze een natuurlijke vrije toon te maken. Na haar opleiding daar studeerde ze bij Dorothy Dorow. Van haar leerde ze haar toon flexibel te zingen en met dicipline haar stem uit te breiden. Ook studeerde ze bij Dorothy Dorow het hedendaagse repertoire.

Naast het volgen van diverse masterclasses zong Lyda in die periode veel hedendaagse muziek van componisten als Webern, Badings, Berio en Crumb. Van George Crumb voerde zij stukken uit in De IJsbreker in het bijzijn van de componist.

Langzaam maar zeker maakte zij de overstap naar barokmuziek via de concerten van Museum Amstelkring. Haar flexibele stem leent zich uitmuntend voor deze stijl. Vele concerten volgden. Dat leidde tot de opname van de cd ‘Le Cafe’.

 


Soliste, zangdocent en coach

Jaren is Lyda actief geweest als soliste in kamermuziek, oratoria, van Bach tot en met Honegger en 20ste eeuwse muziek en opera concertante. Zij zong op vele plaatsen in binnen- en buitenland, zoals in haar geboortestad Amsterdam (Concertgebouw, Westerkerk, Paradiso, IJsbreker), in Rotterdam (De Doelen), in Maastricht, maar ook in Parijs (Notre Dame), in Duitsland, België en in Hongarije.

Daarnaast heeft Lyda vele jaren ervaring als zangdocente en als coach voor kamerkoren en ensembles .Het blijft inspirerend om zangers en zangeressen nieuwe impulsen van de zangkunst en het repertoire mee te geven.

 


CD’s

Op haar naam staan twee cd’s. Haar eerste, getiteld ‘Le Cafe’, is een cd met barokmuziek en wordt gekenmerkt door een gedurfde keuze aan componisten die sterk van stijl verschillen. Haar tweede cd is getiteld ‘For Weddings and Funerals’. Een cd met een grote verscheidenheid aan werken, die echter door het thema en het karakter van de uitvoering ook een eenheid vormt. Net als in haar dagelijkse muziekpraktijk koos Lyda van Tol samen met Kees de Wijs bewust voor ontroering in eenvoud.

 


Op dit moment

Door het spelen en het begeleiden van de bekende romantische componisten en niet te vergeten het contact met de dichtkunst door de eeuwen heen, heeft ook zeker het lied haar belangstelling. Niet alleen het romantische lied maar ook het lied van de 20ste eeuw. Op dit moment ligt daar haar grote belangstelling. Recitals met een keuze uit een jarenlang opgebouwd repertoire, van bekende en onbekende meester werkjes. Zorgvuldig bij elkaar gezocht en tot een eenheid gemaakt in een serie van programma ‘s, met heel veel liefde voor de muziek uitgevoerd. Samen met een scala van begaafde muziekvrienden.

 


klik hier voor mijn repertoire

Lyda van Tol weet niet anders dan dat haar leven uit muziek bestaat.